EXPOSICIÓ FOTOGRÀFICA
Títol: Check-in Tempelhof
Autor: Pol Viladoms
Lloc: Claustre de l’Hospital
C/ Hospital,2Torroella de Montgrí
Dates: del 29 de juny al 30 de juliol de 2014
Horari: tots els dies de 10 a 19'30 h
Inauguració: diumenge, 29 de juny a le 12'30 h.
Organitza: Amics de la Fotografia de Torroella de Montgrí
Projecte Fotogràfic guanyador de la
Convocatòria de Beques 2013
Check-in Tempelhof
“...the mother of all airports”
Norman Foster
El més gran aeroport es troba al bell
mig de la ciutat. Una construcció d’escala colossal definida a
través de línies pures, bàsiques i essencials, amb un estricte
sentit de forma i funció. Un quadrant d’una milla i de planta
simètrica que va jugar un paper cabdal durant la Guerra Freda.
Gràcies a la seva posició de centralitat fou clau en el
subministrament d’aliments durant el bloqueig de Berlín, tot i
que, irònicament, anys més tard fou aquest factor el què el
condemnà a tancar les portes en quedar-se constret i esdevenir
obsolet.
Aquesta corba llegendària que imita
les ales obertes d'una àguila, símbol de les forces aèries
alemanyes, ha sobreviscut però al temps. La cultura i els sentiments
d'un poble i una època envolten aquest edifici, sensacions que
altres visqueren i que continuen presents en l’atmosfera d’aquest
espai.
Símbol de poder del nazisme, aquest
edifici estrany i sinistre, és un fantasma que molts voldrien veure
desaparèixer. Memòria de sang i dolor, empremta d'uns successos
encara massa recents, sobresurt per la seva bellesa i singularitat en
el seu disseny, símbol de la historia i la ciutat.
Construït segons una de les bases de
l’arquitectura nazi, la Teoria del Valor de les Ruines
(Ruinenwerttheorie, 1934), l’edifici es va dissenyar utilitzant
materials de construcció durables i aplicant determinats principis
de física estàtica per a què, en paraules d’Albert Speer, fins i
tot en estat de decadència, després de milers d’anys, les restes
romanguessin en peu i aparentessin ruïnes romanes. Un edifici pensat
per a l’eternitat.
Aquest gegant de pedra calcària i
marbre travertí amb el pas del temps ha quedat desplaçat,
descol·locat enmig de la ciutat i de la vida moderna dels seus
habitants. Un espai carregat d’història amb futur incert, una
herència silenciosa ancorada en un temps indefinit. L'àguila ja no
vola i el cicle es tanca. El destí de Tempelhof està obert.
Pol Viladoms,
Barcelona, 1981.
Arquitecte i fotògraf autodidacte ha desenvolupat el seu treball al voltant del paisatge, tant natural com urbà. La seva formació universitària l’ha dut a exercir de fotògraf d’arquitectura i a publicar les seves fotografies en nombrosos mitjans tant estatals com de l’estranger. Ha estat premiat en certàmens nacionals i internacionals. El 2010 va autoeditar el llibre de fotografies “Home” guardonat amb un premi Laus i que actualment forma part del fons museístic del Centro de Arte Reina Sofía de Madrid. L’any passat va treballar en la monografia Portrait de Ville: Barcelone, editada per l’Institut du Patrimoine et de l’Architecture de Paris, treball amb el qual fou convidat al festival Visa pour l'Image de Perpinyà. Recentment ha editat un llibre per a la Diputació de Barcelona sobre el Palau Güell.
No hay comentarios:
Publicar un comentario